Adresgegevens

Roodenburgerstraat 1A
2313HH Leiden

Apotheek De Aloë

Veelgestelde vragen FAQ

Veelgestelde vragen FAQ

Recept aanvragen/ ophalen

Is mijn recept al binnen?

U bent bij de arts geweest en vraagt zich af of uw recept al binnen is. Tegenwoordig worden veel recepten elektronisch verstuurd, dit gaat vrijwel altijd goed. In veel gevallen is er nadat u een recept heeft aangevraagd nog een definitief akkoord nodig van uw arts. De (huis)arts controleert de lijst met receptaanvragen en keurt de verzoeken goed (fiatteert), dit gebeurt op verschillende tijdstippen op de dag. Wij kunnen niet voorspellen wanneer uw recept in de apotheek aankomt.

Liggen mijn medicijnen al klaar?

Zowel de doktersassistenten, de (huis)arts, en de apothekersassistenten hebben tijd nodig om uw recept te verwerken.

U ontvangt van ons een afhaalbericht via de e-mail of sms wanneer uw medicijnen klaar staan. Zo weet u precies wanneer u naar de apotheek kunt komen. Voor het verweken van chronische recepten verzoeken wij u rekening te houden met 2 werkdagen. Recepten die u direct nodig heeft zoals pijnstillers of antibiotica verwerken wij sneller.

Wat gebeurt er als ik bij een arts ben geweest en er is een recept uitgeschreven? (uitgebreide uitleg)
  • U spreekt een bericht in of stuurt een verzoek via de mail of het portaal.
  • De doktersassistente luistert het bandje af of verwerkt de verzoeken uit de mail of het portaal.
  • Het verzoek wordt in de lijst gezet van de huisarts.
  • De (huis)arts controleert de lijst en keurt het verzoek goed (fiatteert).
  • Het fiatteren gebeurt op bepaalde tijden per dag.
  • Als er vragen zijn, dan wordt het verzoek afgekeurd en dus niet doorgestuurd.
  • De (huis)arts stuurt na het fiatteren het recept door naar de apotheek.
  • Hier kan enige tijd overheen gaan.
  • Het recept komt aan bij de apotheek.
  • De apotheek verwerkt vervolgens het recept.
  • Een bevoegde assistente of apotheker verwerkt het recept:
    • Zij kijkt naar alle wisselwerkingen, controleert de dosering, kijkt of het medicijn een juiste keuze is voor uw ziekte en schrijft het medicijn aan.
    • Als het medicijn op voorraad is, wordt het direct voor u klaar gemaakt.
    • Als het niet op voorraad is, dan wordt het voor u in bestelling gezet.
    • Een volgende bevoegde assistente kijkt het na.
    • Het wordt op een locatie gescand en u krijgt bericht als wij uw email en/of mobiele telefoonnummer in het systeem hebben staan.
    • De apotheker kijkt aan het einde van de dag nogmaals het recept na en controleert alles.
  • Bij het verwerken worden de gegevens klaargezet om te declareren bij uw zorgverzekeraar.
  • U komt uw medicijnen ophalen.
  • De assistente overhandigt uw bestellen en geeft u eventueel uitleg over het medicijn waarbij zij o.a. vertelt hoe het medicijn werkt, welke aandachtspunten er zijn, de dosering, bijwerking, etc.
Waarom moet ik 2 werkdagen wachten bij medicijnen die ik al langere tijd (chronisch) gebruik? 

Medicijnen die u lang gebruikt, worden chronische recepten genoemd. Vaak ontvangt u deze elke 3 maanden.

Omdat u die medicijnen al lang gebruikt, had u kunnen voorzien wanneer zij opgaan.  Wij vragen u hier rekening mee te houden met het bestellen. Zodat zowel de doktersassistentes, de huisarts en de apothekersassistentes voldoende tijd hebben om ze te verwerken.

Actueel MedicatieOverzicht (AMO)

Waar kan ik een actueel medicatieoverzicht aanvragen?

Een actueel medicatieoverzicht is een overzicht van alle medicijnen die u momenteel gebruikt. Allergieën voor bepaalde medicijnen staan hier ook op vermeld. Wij kunnen dit overzicht voor u printen aan de balie, mailen kan helaas nog niet.

Of u kunt zelf via MijnGezondheid.net een actueel medicatieoverzicht inzien van uw medicijnen.

Vakantie

Ik ga op vakantie naar het buitenland en neem medicijnen mee, waar moet ik rekening mee houden?

In de meeste gevallen volstaat een reisdocument, dit is een overzicht waarop uw huidige medicijnen staan. Wij kunnen dit overzicht voor u printen aan de balie, mailen kan helaas nog niet.

Voor bepaalde medicijnen is een verklaring nodig. Meer informatie vind u op de website van het CAK – ik wil mijn medicijnen meenemen op reis.

Bezorgservice

Kunnen mijn medicijnen bezorgd worden? 

Het bezorgen van medicijnen is een service die wij aanbieden in bepaalde gevallen. Als het u om medische redenen niet lukt om medicatie op te halen in de apotheek, bezorgen wij uw geneesmiddelen thuis. Deze bezorgservice wordt kosteloos door ons aangeboden.

Onze bezorger bezorgt medicijnen op de fiets of met de elektrische scooter, wij bezorgen daarom alleen in en rondom de wijk waarin de apotheek gevestigd is in Leiden.

Declaratie en kosten

Hoe worden mijn medicijnen gedeclareerd?

Zodra wij een recept hebben ontvangen van uw arts, gaan wij ervan uit dat hier uitgebreid over gesproken is. De arts vertelt dan dat het recept naar de apotheek gestuurd wordt.

Als het recept binnenkomt, gaan wij er dus van uit dat het recept nodig is en zullen wij die gaan verwerken. Bij de verwerking van het recept in het dossier, wordt de declaratie ook meteen klaar gezet. De eerste (werk)dag van de maand worden alle geleverde medicijnen gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. De verzekeraar verwerkt dit verder. Zij sturen u een declaratie en eventueel een rekening met het eigen risico en zij sturen ons de kosten van het geneesmiddel en de kosten van de geleverde zorg. Het kan soms lang duren voordat de verzekeraar de zorgkosten met u deelt.

Welke kosten betaal ik?

Uw apotheek steekt tijd en moeite om u met medicijnen zo goed en veilig mogelijk te behandelen. Dat is niet kosteloos. Daarom worden ook apotheekkosten gerekend. Als dit niet berekend zou worden, dan zou u het medicijn voor inkoopkosten meekrijgen. Als voorbeeld: als u uw fiets of auto voor onderhoud wegbrengt, dan betaalt u een deel voor onderdelen, en een deel voor arbeidskosten.

Waarom moet ik soms zelf betalen voor kosten?  

Voor sommige medicijnen is wel een recept nodig, maar worden niet vergoed door uw verzekeraar. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Indien u niet wenst te betalen voor een medicijn kunt u dit overleggen met uw huisarts.

Eigen risico

De overheid heeft besloten om een verplicht eigenrisico voor elke verzekerde te rekenen.  Elk jaar verandert dit bedrag. Het verplicht eigenrisico is het bedrag dat elke verzekerde persoon in Nederland eerst zelf moet betalen, voordat de verzekering de kosten zal betalen.

In 2023 is dat €385.  Dus maak je zorgkosten die hoger dan €385 liggen, dan betaalt de verzekering deze kosten. Ligt het onder dat bedrag, dan betaalt u het .

Het eigenrisico geldt niet voor de huisartsenzorg. Uw huisarts declareert elke maand of elk kwartaal onafhankelijk van of u naar de huisarts gaat. Dit heet inschrijfgeld. Dit merkt u niet omdat het niet van het eigenrisico afgaat. U kunt het wel inzien wanneer u inlogt bij uw zorgverzekeraar.

Als u bloed moet prikken bij een laboratorium of bij een specialist in het ziekenhuis komt, gaat dit ook van het eigenrisico af.

 

Voorraad/ Leverbaarheid/ Nazending / Tekorten

Waarom zijn mijn medicijnen niet op voorraad?

Dit kan verschillende redenen hebben.

  1. Het medicijn is net op gegaan en staat al in bestelling.
  2. Het medicijn staat in nazending bij de groothandel. We moeten dus wachten totdat het weer beschikbaar is. Dit kan soms heel lang duren. Zie ook vraag, ‘Wat betekent nazending?’
  3. Voor elk medicijn wordt gekeken of het vaak geleverd wordt of niet. Op basis daarvan wordt een minimum en maximum voorraad aangehouden. Dit is in sommige gevallen ook afhankelijk van het beleid van de zorgverzekeraars.
  4. Sommige medicijnen leveren we erg weinig of zijn erg duur. Die nemen we niet standaard op voorraad maar bestellen pas als het nodig is.
  5. Als we bij onze reguliere groothandel bestellen, hebben we het medicijn meestal de volgende werkdag in huis.
Wat betekent nazending?

Dit betekent dat de groothandel het medicijn niet kan leveren. Dit kan verschillende redenen hebben. Zo moeten zij het ook doorbestellen bij de fabrikant zelf. Bij grote leveringsproblemen heeft het vaak te maken met de fabrikant zelf. Er zijn dan problemen met de productie (het maken) van het medicijn. Een grondstof is bijvoorbeeld niet leverbaar of het proces is niet goed gegaan waardoor een batch afgekeurd is. Dan duurt het even (kan soms een paar maanden duren) voordat het medicijn weer gemaakt kan worden. Dan levert de fabrikant het aan de groothandel en de groothandel aan ons.  Uitgebreide uitleg over geneesmiddeltekorten kunt u lezen op de website van het KNMP.

Apotheek de Aloë

Wat zijn jullie huisregels?

De apotheek is gevestigd in een gezondheidscentrum, de centrale hal wordt door meerdere zorgverleners gebruikt.

  • In onze centrale hal en in de apotheek zijn honden niet toegestaan
  • Agressief gedrag tegen de assistentes wordt niet getolereerd.
  • Vriendelijk verzoek geen boosheid aan de balie
Met wie werken wij samen? 

Onze apotheek maakt deel uit van de Apothekers Groep Leiden. De AGL is een samenwerkingsverband van:

  • Haven Apotheek
  • Apotheek de Luifelbaan
  • Apotheek Centraal

Andere apotheken in Leiden
Onze softwaresysteem is aangesloten op de regionale waarneemkoppeling van de apothekers van Leiden en omstreken. Op deze manier kunnen wij, ook als u bijvoorbeeld ’s nachts met een spoedrecept in een andere apotheek komt, nagaan of de door u gebruikte geneesmiddelen bij elkaar passen.

Zorgverleners

In ons pand aan de Roodenburgerstraat zijn meerdere zorgverleners waar wij mee samenwerken, zoals huisartsen, fysiotherapeuten, psychologen, het sociaal wijkteam en jeugd- en gezinsteam.

Wat doet een apotheker? 

Zichtbaar en onzichtbaar zorgt de apotheker ervoor dat u uw medicijnen zo goed en veilig mogelijk kunt gebruiken. 

  • Uw apotheker is als medicijnexpert medebehandelaar en zorgt samen met uw arts voor de best mogelijke behandeling met medicijnen.
  • Elk recept wordt individueel door de apotheker nagekeken nadat de assistente het recept heeft verwerkt. Dit gebeurt dagelijks vaak aan het einde van de dag.
  • Vragen van artsen en patiënten (telefonisch of per mail) worden beantwoord.
  • Kan het nieuwe medicijn niet met uw huidige medicijnen of ziekte? De apotheker overlegt met uw arts en adviseert over aanpassing van het medicijn of dosering.
  • Vaak heeft zij overleggen met andere zorgverleners over bijvoorbeeld projecten die uitgevoerd worden voor de wijk.
  • Maar ook worden overleggen met huisartsen georganiseerd (Farmacotherapeutische overleggen) om afspraken te maken over hoe om te gaan met bepaalde ziektes en wat daarvoor voorgeschreven moet worden.
  • Is een medicijn in Nederland niet voorradig? Uw apotheker zoekt naar een geschikt alternatief en adviseert uw arts hierover.
  • Uiteraard houdt de apotheker haar kennis actueel door zelf ook nascholingen te volgen.
  • Samen met andere apothekers overlegt uw apotheker structureel met zorgverzekeraars over hun plannen wat betreft projecten, maar ook vergoedingen. Hiermee proberen wij bijvoorbeeld de vergoeding van hulpmiddelen binnen de apotheek te houden.
  • Natuurlijk zorgt zij ervoor dat de kennis van de assistentes actueel gehouden wordt zodat zij u zo goed mogelijk kunnen helpen aan de balie.
Wat doet een apothekersassistente? 

Een greep uit de werkzaamheden van de assistentes en wat zij allemaal voor u doen…

  • Verwerken de recepten aan de balie en achter de schermen.
  • Zij zorgen ervoor dat u op tijd uw medicijnen krijgt.
  • Natuurlijk overleggen zij met de apothekers, huisarts of doktersassistentes over de recepten.
  • Ook tijdens de lockdown van de Coronapandemie, stonden de assistentes elke dag voor u klaar.
  • Elke assistente doet gedurende het jaar inhoudelijke nascholingen om hun kennis up to date te houden.
  • Middels interne memo’s worden actualiteiten (inhoudelijk en praktisch) gedeeld. Ook hiermee hebben ze up to date kennis.
  • Bellen met uw arts bij vragen over het recept die zij kunnen oplossen. Bij ingewikkelde vragen, wordt dit bij uw apotheker neergelegd.
  • Zij zorgen ervoor dat we voldoende medicijnen en handverkoop artikelen op voorraad hebben.
  • Bevoegde assistentes kijken elkaar altijd eerst zelf na en als het recept te moeilijk is, wordt de apotheker voordat het afgeleverd wordt gevraagd.
  • Bevoegde assistentes controleren de stagiaires dubbel op de recepten die door hun verwerkt worden.
  • Heeft u een recept voor uw kind? De dosering wordt altijd berekend en nagerekend door een collega. Ook de apotheker kijkt dit aan het eind van de dag nog een keer na.
  • Gebruikt u bepaalde bloedverdunners, zoals Xarelto (rivaroxaban), Pradaxa (dabigatran), Eliquis (apixaban) en Lixiana (edoxaban)? De assistente controleert of uw nierfunctie bij ons bekend is. De apotheker kan dan nakijken of de dosering klopt of bijgesteld moet worden.
  • Bent u 75 jaar of ouder? Dan wordt de dosering van bepaalde medicijnen extra gecontroleerd.